MENU CLOSE

MAMAkino zaprasza!

Prezentujemy Wam niezwykłą selekcję - mocną, mądrą i odważną.

PIĄTEK : MAMA true life docs

THESE ARE MY HOURS

Scott Kirschenbaum
THESE ARE MY HOURS
USA
2018 / 52’
PROJEKCJA + dyskusja o 16:30
 

Hipnotyzujący film dokumentalny o fizycznym, emocjonalnym, psychologicznym i duchowym doświadczeniu porodu przez Emily Graham, rodzącą w domu na południu USA. Zanurzenie pełnią zmysłów w niezakłócony poród domowy, jest to pierwszy film nakręcony w całości podczas porodu, z perspektywy kobiety.

 

Przeważająca narracja w naszej kulturze jest taka, że kobiety nie mogą urodzić same; że nie są do tego wystarczająco umysłowo, psychologicznie czy fizycznie silne. Ponieważ ciało kobiety jest ukazywane jako nieodpowiednie, rodzenie stało się procedurą operacyjną; w efekcie poród jest medycznie prowadzony za kobietę. Nie opowiadając innej historii porodu, nie pokazując jego prawdziwego obrazu, odarliśmy go z godności i jego matrylinearnego pochodzenia.

 

Filmy fabularne pokazują poród w rażących skrótach lub konwencji slapsticku. Kiedy pokazywane są narodziny, są to ujęcia z dystansu, nie oddające intymności i doniosłości tego momentu; oraz, co najważniejsze, kobieta jest niemal wyłącznie umieszczana jako przedmiot a nie podmiot. Kino bez końca oddaje hołd wojownikowi, gladiatorowi i superbohaterowi, ale nigdy nie zdobyło się na takie uznanie dla kobiety rodzącej. A poza filmem, nie ma ani jednej książki czy sztuki teatralnej, która opowiadałaby wyłącznie o porodzie kobiety. “These Are My Hours” opowiada tę historię jako pierwszy.

Ten film obejrzycie dzięki pomocy i inicjatywie Anna Kwiatek-Kucharska <3 oraz uprzejmości Emily Render Graham i całej ekipy twórców!  

https://thesearemyhours.com/

THE TRUE COST

Andrew Morgan
THE TRUE COST
Francja
2015 / 92’
PROJEKCJA o 21:00
Film obejrzymy dzięki uprzejmości Fashion Revolution Poland.

Film zdejmuje kurtynę nie opowiedzianej historii i prosi nas o zastanowienie się, kto płaci realną cenę za moje ubranie i kto uszył moje ubranie? Jeśli interesuje CIę etyczna moda i chcesz pomóc ratować świat z perpektywy ŚWIADOMEGO KONSUMENTA, nie możesz przegapić tego dokumentu!

 Fashion Revolution to globalny ruch, który działa na rzecz bardziej zrównoważonego przemysłu modowego, prowadząc kampanię na rzecz systemowej reformy branży, ze szczególnym naciskiem na potrzebę większej przejrzystości w łańcuchu dostaw. Fashion Revolution to organizacja non-profit, obecna w ponad 100 krajach na całym świecie. Naszą wizją jest branża modowa, która w równym stopniu ceni ludzi, środowisko, zysk i kreatywność. Fashion Revolution działa na rzecz podniesienia świadomości o najbardziej palących problemach w branży mody, promowania pozytywnych zmian i doceniania tych, którzy działają w kierunku bardziej etycznej i zrównoważonej przyszłości dla przemysłu modowego.

Fashion Revolution Week to coroczna kampania ruchu Fashion Revolution. Przez lata dołączyły do nas setki gwiazd i wpływowych twórców, w tym znane na całym świecie nazwiska, takie jak m.in.: aktorka Emma Watson, pro-surfer Kelly Slater, artystka Shepard Fairey, redaktor naczelna Marie Claire Italia Antonella Antonelli, brazylijska aktorka Fernanda Paes Leme, laureat Nagrody Nobla profesor Yunus i kucharze Jasmine i Melissa Hemsley oraz były pracownik dziecięcy z Bangladeszu Kalpona Akter.

W niedawnym badaniu konsumenckim Fashion Revolution ponad jedna trzecia osób stwierdziła, że przy zakupie ubrań uwzględnia wpływ społeczny i środowiskowy. Potrzebujemy większej i szybszej zmiany kulturowej, aby wszyscy ludzie kupowali i używali ubrania bardziej uważnie.

+ przed projekcją polecamy wykład ETYCZNOŚĆ MODY z Marią Grzywacz z  WOMB  https://itswomb.com/  

PIĄTEK : EMPOWERED WOMEN FOR PEACE!

powered by AGAINST GRAVITY

MATANGI / MAYA / M.I.A

Steven Loveridge
MATANGI / MAYA / M.I.A
USA, Wielka Brytania, Sri Lanka 2018 / 95’
PROJEKCJA O 21:00
 

Budzi kontrowersje, jest niepokorna, balansuje na granicy dobrego smaku, a na scenie wykrzykuje odważne teksty. Naczelna buntowniczka branży muzycznej, na której płyty fani czekają z niecierpliwością. Pochodząca ze Sri Lanki Mathangi „Maya” Arulpragasam, znana szerzej pod pseudonimem M.I.A., to wokalistka, kompozytorka i producentka, która łączy w swojej twórczości wiele różnych gatunków, w tym hip-hop, ragga, dancehall i electro. Bezkompromisowa, szczera i dosadna, zbudowała waleczny i buntowniczy wizerunek sceniczny, stojąc często w opozycji do polityki zachodniego świata, wyrażając niepopularne opinie i wątpliwości na temat jej mechanizmów.

WESTWOOD : PANKÓWA, IKONA, AKTYWISTKA

Lorna Tucker
WESTWOOD : PUNK, ICON, ACTIVIST
Wielka Brytania, 2018 / 78’
PROJEKCJA O 23:00
 
 

Wywarła wpływ na współczesną modę punk i nowej fali. Otrzymała od królowej Elżbiety II tytuł szlachecki za zasługi dla mody i Order Imperium Brytyjskiego za rozsławienie na świecie Wielkiej Brytanii. Posiada ponad 60 sklepów i projektuje kosztowne i wyszukane stroje haute couture. Angielska projektantka mody i biznesmenka Dame Vivienne Westwood od 40 lat na nowo definiuje brytyjską modę i jest odpowiedzialna za stworzenie wielu głośnych i wyrafinowanych stylizacji naszych czasów. Film jest portretem tej nietuzinkowej osobowości. To podróż od jej dzieciństwa w powojennym Derbyshire do kariery w Paryżu i Mediolanie. Poznajemy niezwykłą historię jej życia, mody, aktywizmu i znaczenia kulturowego, a także walki o utrzymanie integralności marki, jej zasad i dziedzictwa.

SOBOTA : (Save the) GRLs Power!

powered by STOWARZYSZENIE NOWE HORYZONTY

Blok MAMA GRLsPOWER pojawia się na MAMIE w całości dzięki Nowe Horyzonty

Stowarzyszenie Nowe Horyzonty pojawia się w tym roku jako partner MAMY, a my serdecznie zapraszamy Was na tegoroczny  19. Międzynarodowy Festiwal Filmowy Nowe Horyzonty  

(tam także obejrzycie proponowane przez nas obrazy – a możecie mieć ochotę na kolejne seanse! )

NIE JESTEM CZAROWNICĄ

Rungano Nyoni
I Am Not a Witch
Wielka Brytania, Francja 2017 / 90’
PROJEKCJA O 21:00

Kilkanaście minut trwała w Cannes owacja na stojąco dla Rungano Nyoni i jej mrocznej baśni, której akcja rozgrywa się w Zambii. Uznana za czarownicę i jako sierota bezbronna wobec oskarżeń, dziewięcioletnia Shula zostaje wysłana do obozu dla wiedźm. Wykluczone ze wspólnoty, odizolowane kobiety zmuszane są do ciężkiej pracy i traktowane jako turystyczna atrakcja. Każda z czarownic ma przytwierdzoną do pleców białą szarfę – po to, by nie mogła odlecieć.

W filmie taką szarfą jest realizm, za sprawą którego baśniowy, magiczny świat nigdy nie traci związku z rzeczywistością.

Idealnie dawkowane egzotyka i swojskość, symbolika i obyczajowy konkret, a do tego spora garść poezji, szczypta humoru oraz zjawiskowa mała Maggie Mulubwa w głównej roli – to wszystko tworzy czarodziejską filmową miksturę, działającą jeszcze długo po wyjściu z kina.

JANNETTE
Dzieciństwo Joanny D'Arc

Bruno Dumont
Jeannette: The Childhood of Joan of Arc / Jeannette l’enfance de Jeanne d’Arc
Francja 2017 / 107’
PROJEKCJA O 23:00

Bruno Dumont nie przestaje zaskakiwać. Tym razem ulubieniec nowohoryzontowej publiczności wziął na warsztat biografię Joanny d’Arc. Zamiast jednak skupić się na najważniejszych wydarzeniach z życia francuskiej bohaterki narodowej, reżyser postanowił przedstawić na ekranie jej dzieciństwo. Jakby tego było mało, w Jeannette… Dumont kontynuuje swoje eksperymenty z gatunkami filmowymi i opowiada historię Joanny w konwencji musicalu. Na eklektycznej ścieżce dźwiękowej techno spotyka się z rockiem i rapem, a towarzyszące piosenkom absurdalne układy taneczne wprowadzają na ekran humor rodem z Martwych wód. Dumont nie byłby jednak sobą, gdyby ograniczył się wyłącznie do niezobowiązującej zgrywy. Łącząca żarliwą wiarę z nieposkromionym gniewem Joanna, tak jak wielu bohaterów francuskiego reżysera, zostaje umiejscowiona na pograniczu grzechu i świętości. Sam film, mimo historycznego kostiumu, stanowi natomiast celny komentarz do czasów, w których fanatyzm religijny coraz częściej stanowi źródło przemocy.

“Bruno Dumont: To bohaterka niezwykle inspirująca, dla Francuzów postać mitologiczna, symbol naszej tożsamości, tradycji, kultury. Jej legenda zmusza do zadawania najważniejszych pytań. Kim jesteśmy? Co dla nas ważne? Czym jest wiara? Dla jakich wartości można poświęcić życie? To są pytania, o jakich w codziennym zabieganiu zapominamy. Poza tym Joanna d’Arc jest heroiną bardzo filmową. Istotą kina są przecież proste opowieści, które stają się zaproszeniem do skomplikowanych rozważań. To wreszcie archetyp kobiety. Odważnej, zdecydowanej, świadomej roli, jaką może odegrać w świecie. Każdy znajdzie w jej historii coś dla siebie.”

(“Rzeczpospolita”)